קבל יעוץ לפרויקט הבא שלך

050-408-2645

תכנית תמ"א 38 היא יוזמה מבורכת של המועצה הארצית לתכנון ובנייה לחיזוק מבנים קיימים בפני רעידות אדמה. מאחר וישראל שוכנת על קו השבר הסורי אפריקאי קיים סיכון לרעידת אדמה חזקה כפי שכבר קרה בעבר. בניינים שנבנו עד שנת 1980 אינם עומדים בתקן הישראלי של עמידות מבנים בפני רעידות אדמה, ת"י 413 והם בעצם אלה המתאימים לתוכנית של תמ"א 38.

מאחר ועלות חיזוק המבנים והתאמתם לדרישות התקן כרוכה בעלויות גבוהות שאין באפשרות המדינה לממן, הוחלט על תכנית המתאר תמ"א 38, התכנית כוללת שורת תמריצים לדיירים וליזמים. בפרויקט תמ"א 38 יכולים הדיירים לממן את חיזוק המבנה בפני רעידות אדמה מכספם, ובאפשרותם להוסיף קומה אחת או יותר למבנה ולמכור את הדירות החדשות כדי לחלוק ברווח ולכיסוי עלויות חיזוק המבנה והחלפת התשתיות.

עם זאת, ברוב המקרים הדיירים פונים ליזם בנייה לאחר שקיבלו החלטה ברוב הנדרש לביצוע פרויקט תמ"א 38 בבניין המגורים שלהם. היזם עורך חוזה עם הדיירים, הוא נושא בעלויות חיזוק המבנה, דואג לתשתיות חדשות ולתוספות כמו: מעלית, ממ"ד, גינה, חנייה, מרפסת שמש. משפץ את הלובי, מטפח את סביבת הבניין ובתמורה מקבל זכות לתוספת של עד שתי קומות בבניין.

מדוע חשוב לשכור את שירותיו של מפקח בנייה בפרויקט תמ"א 38?

בגלל מצוקת שטחי הבנייה בערים הגדולות ובערי הפריפריה, פונים יזמים לדיירים המתגוררים בבניינים שהוקמו לפני שנת , 1980 שאינם עומדים בתקן הישראלי לעמידות מבנים. בתמורה לביצוע תוכנית תמ"א 38, היזמים מחזקים את המבנה, מחדשים תשתיות ומוסיפים ממ"ד ומרפסת שמש לדירות הקיימות בתמורה לאחוזי הבנייה כפי שהוגדרו בתכנית המתאר תמ"א 38.

הדיירים אינם צריכים לשאת בעלויות חיזוק המבנה והם זוכים לחידוש המבנה והתשתיות ולעליה בשווי הדירה שלהם. עם זאת, היזם דואג לאינטרסים שלו ועלול לחסוך באיכות חומרי הבנייה והתשתיות, ומקרים רבים הגיעו כבר לפתחו של בית המשפט. כדי לחסוך כאבי ראש ולוודא כי היזם מבצע את מלאכתו על הצד הטוב ביותר, וכדי לייצג את האינטרסים של הדיירים במקצועיות ובמיומנות, חשוב לשכור שירותיו של מפקח בניה מנוסה ואמין.

מפקח בניה מלווה את הדיירים בבניין משלב הייזום, הוא מוודא כי תכניות הבניה של היזם עומדות בתקנים המחייבים וכי הוא משתמש בחומרי בניה באיכות גבוהה ובשיטות עבודה מתקדמות. המפקח מגיע לאתר כדי לפקח מקרוב על עבודתם של קבלני הביצוע ואנשי המקצוע השונים, הוא מדווח באופן שוטף לדיירים ובמידה ומתגלים ליקויי בנייה הוא דואג כי היזם ואנשי המקצוע מטעמו יתקנו את הליקויים.