תמ"א 38 – כל המידע

ישנה מגמה בישראל של התחדשות עירונית. תכנית זו, מקלה על הדרישה לדירות בערים הצפופות, כאשר המטרה היא הוספת קומות, או תכנית של פינוי בינוי, לגבי בנייני מגורים ישנים שניתן יהיה לבנות בניינים רבי קומות, שאנשים רבים יוכו לגור בהם, מה שמקל על המחסור בנכסים למגורים. תכנית זו, נקראת תמ"א 38. ניתן למצוא שני סוגים כאמור של תכנית זו, הראשונה היא הוספת שתי קומות וחיזוק המבנה הישן וחידושו, כנגד רעידות אדמה. מדובר על בניינים שנבנו לפני שנות השמונים של המאה הקודמת. לרוב, קבלנים שלוקחים חלק בפרויקט זה, מעוניינים יותר בפינוי בינוי, היות ויש להם אחוזי בנייה גדולים יותר, מה שגורם לפרויקט להיות רווחי בהרבה מאשר הוספות שתיים עד שלוש קומות במבנה.

גם מבחינת ערך של בניין מגורים, הוא יהיה שווה יותר וכן ערים שיש בהן בנייני מגורים ישנים, מתחדשים בחזות טובה יותר, כאשר מתחילים כבר לראות, הרבה פחות מבנים ישנים ומוזנחים בערים.

תמ"א 38 או בקיצור התחדשות עירונית

ישנם וועדי בתים שכבר יודעים כי על פי נתוני בניין המגורים שלהם, הם זכאים לתכנית של תמ"א 38, אם חיזוק מבנים, תוספת קומות וחידוש הבניין. גם בנייני מגורים שנועדו לפינוי בינוי, מחפשים קבלנים שיהיו מעוניינים בפרויקט שיהיה רווחי עבורם. למרות שזה נשמע די טוב, כי הדירות תהיינה חדשות וגדולות, ערכן יעלה המון, יש לבחור נכון את הקבלן וכן את הביטחונות הכספיים שלו, היות ולא אחת כבר קרה שהקבלן לא היה לו יותר משאבים כספיים ונאלץ לנטוש את הבניין באמצע. יש להיות מלווים בעורך דין מקרקעין, המתמחה בפרויקטים של תמ"א, כך שבעלי הדירת בבניין, יהיו בטוחים.

פרויקט של פינוי בינוי במסגרת תמ"א 38, עשוי לקחת שנים ולכן, הקבלן יצטרך לשכור דירות לדיירים עד תום הפרויקט ובעצם עד למפתח. למרות שתכנית זו, קורצת לרבים מבעלי הדירות, תמיד יש להתייעץ ולבחור קבלן גדול, או יותר נכון חברת בנייה שיש לה גב כלכלי חזק ושביצעה כמה וכמה פרויקטים מסוג זה, בערים השונות בארץ.

דיירים של בניינים שמיועדים לתכנית תמ"א אינם משלמים מכיסם

זה מה שהכי קורץ לדיירים, אשר מעוניינים באיכות חיים טובה יותר ודירה גדולה וחדשה יותר. הדיירים, יצטרכו לחתום על אחוזי בניה ויהיו בטוחים, מה גודל הדירה שמגיעה להם, לאחר פינוי בינוי. כל הנושאים הללו, יהיו מעוגנים היטב בחוזה. המדינה מעודדת תכנית זו, אך אינה מעורבת כספית, כי אם מקלה במיסוי  על הקבלנים והיזמים שמעוניינים בפרויקטים מסוג זה.