מי שמעוניין בסגירת מרפסת או בניית פרגולה בחצר ביתו, או במרפסת הבית יידרש להמציא היתר בניה. המסלול הנו מהיר ופשוט יותר מול היתרים יותר מורכבים לבנייה, כמו תוספת בניית מרפסת, הגדלה של חדר בבית בקומת קרקע, בנייה של קומה נוספת וכדומה. ישנו מושג הנקרא "עבודה מצומצמת" ומדובר במבנה קיים או תוספת שליד מבנה קיים, ללא שינוי של האלמנטים בשלד של המבנה.

אם אתם מתכננים סגירה של מרפסת או תוספת בנייה, כדאי כי האדריכל שתשכרו, יפנה לוועדת התכנון והבנייה האזורית באזור מגוריכם, כך שהוא מכיר את כל ההליכים הדרושים להיתר זה כבעל מקצוע המכיר היטב את ההליכים השונים שיש לבצע לקבלת היתר זה.

ההליכים לקבלת היתרי בנייה

ההליך לקבל היתר בניה הינו פשוט יחסית ומטרתו היא לעודד עבודות בניה באופן חוקי וללא עכבות. החוק מקל על בעלי הנכסים ומאפשר להם להגיש בקשות להיתרים. יש לנקוט בכללים הבאים בכדי לקבל היתר באופן מהיר ופשוט:

  • מלאו טופס בקשה להיתר עבודה מצומצמת בשלושה עותקים
  • צרפו את השרטוט של השינוי בשלושה עותקים
  • אם מדובר בפרגולה או תוספת קטנה כדאי להוסיף חישובים סטטיים או פרטים על המתקנים שברצונכם להוסיף
  • אם מדובר ביציבות המבנה, לעיצוב האדריכלי ובטיחות הציבור, אם בביצוע עבודות לשיפור הנגישות למבנה או בתוכו, יש לערוך את הבקשה בהתאם לתקנות הבנייה ובצמוד לתכנית הבנייה {גרמושקה}.

ישנם סוגים שונים של היתרים שמיועדים לבנייה, חלקם בסיסיים אך חלקם מורכבים יותר. למשל בעת הריסה של בניין, בקמה של מבנה חדש תחתיו, תוספת של יחידת דיור, בנייה על הגג וכדומה. יש לציין כי היתרים מורכבים יותר כגון הריסה ובנייה, תוספות של יחידות דיור, עשויות לארוך זמן רב יותר כמו כמה חודשים עד שנה ויש להיות סבלניים לכל אורך התהליך.

הוועדה לתכנון ובנייה מציבה תנאים לאישור היתר הבניה

כל בקשה שתהיה מורכבת כמו אלה שצינתי קודם לכן, דרוש אישור התכנית לאחר בדיקה ואישורה של הוועדה לתכנון ובנייה. הוועדה, תציג ליזם את הדרישות שלה וכן מנהל מקרקעי ישראל יבחן את הבקשה ומבקש ההיתר, יקבל דרישות שונות שעליו לעמוד בהן. העלויות של היתרי הבנייה, עשויות להשתנות על פי הבקשות. יש להגיש ערבות בנקאית לוועדת התכנון והבניה כשהסכום מתחיל ב-5,000 ₪ , הכול תלוי בגודל הבניה. במקרים מורכבים יותר, כגון תוספות בניה וכדומה, יש להוסיף היטלי השבחה , או אם מדובר בשינוי תב"ע כך שהסכומים משתנים ולא ניתן לאמוד אותם מראש, כי אם רק לאחר הגשת הבקשה לאישור הבנייה.