אנו לא אחת שומעים על המושג רישיון עסקים, כל עסק חייב להחזיק ברישיון זה ועל מנת להשיג את הרישיון המקום הראשון שיש לפנות אליו היא העירייה של אותה העיר בה קיים בית העסק. בעירייה קיים  האגף לרישוי עסקים, כך ששם קיימת כל האינפורמציה הדרושה לכל מי שמעוניין בו. רישיון עסק, מונפק ע",י העירייה . על בעלי העסקים, להיות קשובים לחוקים ולתקנות שמכתיב האגף לרישוי העסקים. קיימים ברקע, תהליכים שונים שקשורים בבדיקות נגד עסקים שחורגים מתחומי הרישוי או מתקנות חוק העזר. המודל מנהל תהליך רישוי עסק או מקנות חוקי העזר. יש להחתים את הבקשה אצל גורמים שונים כמו המשרד לאיכות הסביבה, משרד הבריאות וכדומה. כל עסק נבדק לגופו עד לקבלת הרישיון.

מי שחתום על רישיון העסק, יהיה בעל הבית של העסק. הליך זה הינו מתיש ומייגע עד לקבלת האישור. יש להגיש את הבקשה כמה שיותר מוקדם, עוד הרבה לפני פתיחת העסק. יש לבחון בקפידה, כל שינוי שיבוצע בעסק. יש לדעת כי החוקים מחמירים ברישיון עסק, כך שבעל עסק שיש לו כבר רישיון לבית העסק שלו ואינו מחזיק בו או תולה אותו בקיר העסק, יכול להישפט על פלילי.

ישנם עסקים שפטורים מרישיון עסק

לא כל עסק מחויב ברישיון, למשל עסקים כמו: חנויות נעליים, חנויות בגדים, משרדים שונים אלה אינם חייבים בהמצאת רישוי עסקים. מי שבכל זאת זקוק לרישיון עבור העסק שלו, יהיה חייב לעבור בכמה וכמה גופים כאשר כל גוף חותם על ההיתר, כך שיש לעבור שרשרת של גופים וחתימות ויש להצטייד בסבלנות

ישנה ביקורת של פקחי עירייה, כך שהם עשויים להיכנס לעסקים השונים ולבקש רישיון עסק, במידה ובעל העסק פועל ללא רישיון, הוא מסתכן בתשלומי קנסות שמסתכמים בסכומים גבוהים מאוד.

מהם היתרונות של רישוי עסקים?

עסק שמחזיק ברישיון, יוכל לקשור קשרים עם גופים ציבוריים, לשחרר סחורות מהנמל וליהנות מתנאים מיוחדים שמוענקים ע"י המדינה. עסקים שהם בתחום התיירות, יזכו לפרסום שיוענק באמצעות משרד התיירות. עסק שיש לו רישיון, יוכל להשתתף בירידים, לקבל גיבוי בשעת אסון, אבל עסק שאין לו רישיון כחוק, יכול להסתכן בתביעת רשלנות.

הוצאת רישוי עסקים, היא בגדר חובה, כך בעל העסק מבטיח כי הוא פועל על י התקנות המקובלות, כך נשמר שלום הציבור. כאשר העסק הוא בתחום המזון, חשוב כי במסעדה לדוגמא, יהיה מטבח נקי והיגייני, מומלץ לדעת אם המסעדה ערוכה לארח את השוהים בה ולהבטיח את ביטחונם.