ביקורת על ליקויי בניה נוצרה על מנת לאתר חוסר התאמה בין תכנון המבנה לבין זה שנבנה בפועל. גם מבחינת חומרי הגלם, איכות הבניה, מפרטי הבניה, תקנות חוקים ותקנים שנהוגים בישראל. המפרט של המבנה מופיע בחוזה. ישנו פירוט מדוקדק על מבנה הנכס, כמו מספר הדלתות, החלונות, החיפויים, הריצוף ועוד פרטים שונים כל נכס שעבר בניה, יש לבצע בו ביקורת מבנים, כך שתהיו בטוחים כי הנכס נבדק ואתם יכולים להיות שקטים הן מאיכות הבניה שלו והן הוא לא חרג מתכנית הבניה.

מהנדסים הם אלה שמבצעים ביקורת על מבנים שונים. המהנדסים מחזיקים במכשור מיוחד שבאמצעותו ניתן לבדוק את הליקויים כגון נזילות, סדקים בקירות ועוד. מדובר על תמונת מצב שבה מפורטים הליקויים השונים, דרכי התיקון והעלויות של כל תיקון. גם כאשר אנשים רוכשים נכס מיד שנייה, הם יבדקו את המבנה על מנת לבדוק, אם ההשקעה שווה להם.

הלקויים הרבים בבנייה בישראל

זה ידוע, כי בישראל קבלנים מעוניינים לחסוך הרבה כסף. הם ישלמו פחות על חומר בנייה זול, על פועלים שאינם מקצועיים דיים ויבנו בזול. בנייה בזול משמעותה בניה לא איכותית ואף מסוכנת בהרבה מקרים. ביקורת מבנים, יא קלף מיקוח חשוב שבדרך לחתימה על חוזה ניתן להוריד את המחיר בגלל עלות הליקויים וכמותם.

אפילו אם רכשתם נכס חדש מקבלן, תהיו חייבים להזמין מהנדס שמבצע ביקורת מבנים.  נכס שנמסר במצב חדש, חייב להיות מושלם, כך שליקויים שונים יהיו מיותרים ויראו על רשלנות וחוסר מקצועיות מצד הקבלן. אחריות של קבלן על נכס, היא 7 שנים. יש לחייב את הקבלן בתיקונים ולבצע שוב בדיקת ביקורת מבנים ורק אז, ניתן יהיה לברר אם התיקונים תוקנו כפי שצריך.

בדיקת נכס לפני רכישתו

ממש כשם שאתם בודקים רכב שאתם רוכשים, כך תבדקו בית שערכו הוא פי כמה וכמה גבוה. גם בבית עסק, מומלץ לבצע בדיקת ביקורת מבנה, היות וללא דו"ח זה, לא יינתן רישיון לעסק. קחו למשל אולם אירועים שנכי אנשים רבים מדי יום, באין ביקורת מבנים, חיי המוזמנים יהיו בסכנה כפי שכבר קרה פעם באולם אירועים ידוע בירושלים. כך שללא ביקורת מבנה, רישיון לעסקים לא יינתן.

את ביצוע הבדיקה, מומלץ לעשות בבניינים משותפים, חדשים וותיקים. גם רכוש משותף לדיירי הבניין, כגון גג, חדר מדרגות, חניון ועוד, יש לבצע כך שהדיירים יהיו שקטים. עורכי דין של לקוחות, מציעים תמיד בדיקה זו שהיא חשובה לבחירה מושכלת של נכס ולמניעת אסונות שונים.